FUN webinaari: Yliopistokirjastot ja avoin julkaiseminen tulevaisuudessa

Jyväskylän yliopiston kirjasto Lähde. Kuva: Salla Hirvonen / JYU Avoimen tiedon keskus.

FUNin syksyn 2022 webinaarissa oli aiheena avoin julkaiseminen. Ensimmäisessä osiossa kuulimme Avoimen tiedon keskuksen johtajan Pekka Olsbon puheenvuoron Suomen avoimuuden linjaustyöstä. Tämän jälkeen aiheeseen pureuduttiin paneelikeskustelussa. Webinaarin toisessa osiossa kuulimme kansainväliset puheenvuorot avoimesta julkaisemisesta. Tutkija ja avoimen tieteen asiantuntija Sofie Wennström Tukholman yliopistosta puhui avoimen julkaisemisen tulevaisuudesta kirjastoissa. OpenEditionin varajohtaja Pierre Mounier puhui keinoista tukea timantti OA:ta. OAPENin johtaja Niels Stern keskittyi puheessaan kirjojen avoimuuteen ja timantti OA-malliin kirjajulkaisemisessa. Tilaisuuden puheenjohtajana toimi FUNin varapuheenjohtaja Tommi Harju.

Aika ja paikka

Keskiviikko 2.11.2022 klo 12.00–16.00, Zoom-webinaari

12.00–12.10
Tommi Harju, FUN varapuheenjohtaja: Tilaisuuden avaus ja johdatus aiheeseen

12.10–12.40
Pekka Olsbo, johtaja: Suomen linjaustyö ja avoimuuden linja (PDF)

12.40–13.30
Paneelikeskustelu:
Jari Ojala, dekaani, Jyväskylän yliopisto
Jyrki Hakapää, johtava tiedeasiantuntija, Suomen Akatemia
Nina Nygren, päätoimittaja, Alue ja Ympäristö -lehti
Minna Abrahamsson-Sipponen, kirjastonjohtaja, Oulun yliopiston kirjasto (FUN)
Arto Ikonen, palvelupäällikkö, OSC, Jyväskylän yliopisto

Moderaattorina toimi Tommi Harju.

13.30–13.45
Tauko

13.45–14.30
Pierre Mounier, Deputy Director of OpenEdition: Looking for policies to support OA Diamond: The harbingers of change (PDF)