Yliopistokirjastot tiedottavat palveluistaan poikkeustilanteen aikana / Universitetsbiblioteken informerar om servicen under den rådande undantagssituationen / University libraries inform about services during the exeptional circumstances
Aalto-yliopiston oppimispalvelut / Aalto University, Learning Centre Oppimiskeskuksen palvelut poikkeustilanteen aikana Learning Centre services during the exceptional circumstances Helsingin yliopiston kirjasto / Helsinki University Library Kirjaston palvelut koronaviruksen aiheuttamassa poikkeustilanteessa Library Services at the Exceptional Situation Caused by Corona Virus Itä-Suomen yliopiston kirjasto / University of Eastern Finland Library Kirjastotilat ovat kiinni – muut palvelut …
Nimeämiset kansallisiin työryhmiin
FUN on nimennyt seuraavat edustajat kansallisiin työryhmiin: FinELibin kustannustenjaon kehittämistä varten perustettava työryhmä 2020 Riitta Lähdemäki FinELibin lehtipakettineuvottelujen (OA)strategiaryhmä 2020- Minna Abrahamsson-Sipponen ja Kimmo Tuominen Finnan konsortioryhmä 2020-2021 Tiina Jounio, Oulun yliopiston (varajäsen Hannu Markkanen, Jyväskylän yliopisto) Kirjastot.fi koordinaatioryhmä 2020- Jonna Toukonen, Vaasan yliopisto Kuvailevan metatiedon asiantuntijaryhmä (KUMEA) 2020-2021 Pia Backman, Åbo Akademi Ville Huhtala, …
Vuoden 2019 toimintakertomus
FUNin toimintakertomus 2019 hyväksyttiin verkoston kokouksessa 4.2.2020.
Avoimen tieteen ja tutkimuksen julistus 2020-2025 on julkaistu
Lataa julistus tästä.
Juhlaa kirjastoarjen keskellä – Varastokirjaston ja Oulun yliopiston kirjaston juhlavuosi
Tänä vuonna Kuopion varastokirjastossa ja Oulun yliopiston kirjastossa on juhlittu komeita pyöreitä vuosia: Kuopion varastokirjastossa mittariin tuli 30 ja Oulun yliopiston kirjastossa 60 toiminnantäyteistä vuotta. Molemmissa kirjastoissa juhlavuosi on sujunut tuttuun tapaan työn touhussa, mutta myös monia arjen yläpuolelle nousevia, mieleenpainuvia juhlahetkiä on koettu läpi vuoden. 30 vuotta Varastokirjastoa – juhlavuoden kuulumisia ”Opetusministeriö suunnittelee kirjavaraston, …
Kesä yliopistokirjastossa
Tiedekirjasto Tritonia Vaasassa on ollut viimeiset vuodet auki koko kesän. Kesäaukioloajat ovat normaalia lyhyemmät ja omatoimiaikaa on enemmän, mutta esimerkiksi kulkukorteilla toimivat lukutilat ovat auki normaalisti. Tilastollisesti kesäkuukausina on kävijöitä vain murto-osa siitä, mitä syksyn vilkkaimpina kuukausina, kuitenkin etenkin opiskelutiloille on selvästi kysyntää ja kirjaston lukupaikoilta löytyy päivittäin useita ahkeria kesäopiskelijoita opintoihin uppoutuneena. Asiakaspalvelussa taas …
Libraries = Strong Communities
American Library Associationin (ALAn) puheenjohtaja Loida Garcia-Febo piti inspiroivan vierailijaluennon Tritoniassa 5.6.2019. Garcia-Febo nosti luennon aikana esiin muun muassa kirjastojen merkittävän aseman yhteiskunnassa. Hän kertoi ALAn toiminnasta ja kirjastojen roolista Yhdysvalloissa ja maailmalla. ”Because libraries bring us together” Kirjastot ympäri maailman pyrkivät olemaan mahdollisimman osallistavia ja tarjoavat palveluitaan tasapuolisesti kaikille. Tietoa löytyy tänä päivänä mistä …
Tekijänoikeuksien oppiminen pelillisesti – Kopiraittilan korkeakoulun materiaalin esittely
Tervetuloa mukaan maksuttomaan webinaariin kuulemaan tekijänoikeuksien oppimisesta pelillisesti. Kopioston Kirsi Salmela esittelee meille tammikuun alussa julkaistua maksutonta Kopiraittilan korkeakoulun materiaalia. Kopiraittilan korkeakouluun on kerätty hyödyllistä tietoa tekijänoikeustaitojen oppimiseen korkeakouluopintojen alkuvaiheessa. Materiaalia voi hyödyntää esim. osana tiedonhankintakurssia. Kopiraittilan materiaali on suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Lisätietoja Kopiraittilan korkeakoulusta: https://korkeakoulu.kopiraittila.fi/fi/etusivu. Webinaari on suunnattu yliopistokirjastojen asiantuntijoille, eikä siihen tarvitse …
Mindsetin muutos informaatiolukutaidon opetuksessa
Informaatiolukutaitoa (IL) on muodossa tai toisessa opetettu koko pitkän työurani ajan ja jo kauan sitä ennenkin. Varhaiset näkemykset tarvittavista oppisisällöistä liittyivät kirjastonkäyttötaitoon, tietoyhteiskuntataitoihin ja elinikäiseen oppimiseen liittyvään oppijan oman tiedonhankinnan tukemiseen. Tekniikan kehittymisen myötä sähköiset tiedonlähteet tulivat 1990-luvun alkupuolelta alkaen yhä enemmän loppukäyttäjien ulottuville ja opiskelijoilta alettiin edellyttää omatoimista kirjallisuuden etsintää. Käytännön ohjaustyössä kävi …